De Revisie van de "Hydra"

Eindelijk begonnen met de grote beurt van de 4 VD 6A INDUSTRIE (EX.IJSSELMEER) HYDRA het gaat niet zo snel maar het moet goed en grondig gebeuren en tijd speelt ook een rol dus toch maar langzaam en op zeker? de kop die er nu af is zit helemaal dicht met slik en ander aankoekte zooi die ik met een trilnaaldpistool schoongemaakt hebt en in de cylinder`s zat ongeveer 30cm vastgekoekte slik die Marco(eig.) met peuteren en een HD spuit schoon heeft gekregen ?nu hebben we een partij bouten en moeren draadeinden en ik borstel mij het heen & weer (en moet gaten uit de kop boren omdat er een paar draadeinde weggerot waren) om alles weer mooi te krijgen en Marco rijdt zich het heen& weer met materialen en bevestig de inspeciedeksel van de cylinder`s en andere werkzaamheden een hele klus maar het eind resultaat met goed en mooi zijn? Hier een paar foto`s.
de luxe motor Hydra in Ridderkerk-Haven.


De verstelbare thermostaat stond vast geroest


de verstb.thermostaat in nieuwe doen


De Industrie 4 VD 6 A in oude staat.


org.koppeling Industrie


de luchtfilters er af en uitlaat spruitstukken kaal


de oude laklaag moet van de motor af.


de stoterstangen zijn er af?


Marco kijkt of de olie uit het verstuivergat inderdaad op de zuiger ligt.


Dit is het merk van de motor. niet te lezen? INDUSTRIE !!!!!

oke`,de stoterstangen zijn weg !
de luchtfilters ect zijn ook gedemonteerd
Marco kijkt of de takel goed vast zit op drachtgevers kijken altijd of het goed gaat he`,
oke`, we gaan takelen!
de kop komt los?
jahoor ,daar gaat tie?
ja hoor hij is los.

het is improviseren maar het gaat?
ja hoor de kop is er af en de verf ook had ik al gedaan joh
attenooie ?de kop heeft aardig gelekt !
t`ziet er niet uit ??? alle gaten zitten bijna DICHT!!!!!
NU MAAR EENS KIJKEN NAAR DE KOELGATEN?
dikke fiets zeg ? de kop zit helemaal vol met slik en andere zooi? als ik hier zaad in gooi dan heb ik in een mum van tijd een moestuin?
die kop heeft geen koeling gehad joh snel alles van de kop demonteren ! hoe zullen de andere koppen er uit zien
al flink wat weggebikt ?
toch maar een andere gebruikte kop uit het vooronder halen.
een steekwagenuit de auto halen en door het gangboord met die kop? oja bolders in het gangboord
nee,we gaan weer takelen endan in de boot met die kop
t`is improviseren oke`,maar het gaat als de havenmeester het ziet
Marco zegt nog ongeveer2 meter Henk? trekke aan die ketting
Marco roept laat maar zakken Henk?maar Henk is even een foto maken
de kop is nu kraan klaar,zodadelijk hijsen.
ziet er al aardig schoon uit ,Na veel bik en steekwerk.
de plaat nog een beetje schuren dan opbouwen? afgebroken tapeinden uitboren en nieuwe er in.
Een aantal onderdelen heb ik al geborsteld nu de bouten en moeren nog?
deze klep moet ik naar inschuren en borstelen.
zo hij is klaar?volgende!
zo,he he`, koffie riep Marco !

tijdens de koffie was ik te laat om de naam van het schip te lezen?
en toen kwam de hendrik met 2 slepen achter dat schip vandaan afvarig? weer te laat gloeiende gloeiende kan het niet wat langzamer koffie pauze hoor?
van schrik ben ik eerst gaan borstelen i.p.v. demonteren nou dan daarna nog en keer borstelen
de luchtfilter schoongeborsteld ,nu nog verven?
De schone kop uit het ruim takelen?
ja,ziet er toch weer beter uit
en dit ook toch?
de cylinder is ook weer schoon.
even met het lucht pistool er over heen!
de kop is halverwege.
Henk aan de top en Marco aan de zijtakel?
nog een klein beetje.
de kop zit er op.
het verschil is er,met een hamer en een beitel doe je veel?
nu nog afmonteren.
handen wassen en...eten?
terug naar de machinekamer!
aan deze koelwaterpijp heb ik nog wel wat polijst werk !
de uitlaat krijgt nog een verfje.
de platen zien er niet uit na de doorspoelwerkzaamheden van de cylinder`s ,maar die komen later weer aan de beurt.
nu de kop nog afmonteren!
de kop is klaar. morgen verder.
van morgen lagen de coaster Burhou I en de Coaster Pongo-Nassau aan de kade
De R.W.S. Dordrecht uit Rotterdam kwam ook nog even kijken.

na de koffie de uitlaat in de verf gezet.
gek he`, dat je hier dadelijk als het helemaal klaar is ,in je zondagse kloffie rond kan lopen zonder 1 vlekje op je pak
en deze oude rommel van de uitlaat af is ?
Hhmm,ziet er al een beetje beter uit, het krijgt al iets meer kleur?

de uitlaat en bordes zijn klaar!
zo de eerste verf laag zit er op, nu kan de verf een nachtje drogen , morgen moeten we varen!!!
De motor draait inmiddels en loopt prima het schip trilde eerst bij 230 toeren nu niet meer , en er moeten nog 3 koppen gedaan worden maar de Hydra moest varen voor las werkzaamheden dus moeten de 3 koppen wachten ,
daar begin ik in oktober /november weer aan !dan bel ik Pieter even want die wilde komen kijken( koffie?) dat vind marco altijd goed
Al met al een hoop werk maar het resultaat in prima dus doorgaan als de koppen klaar zijn alles afregelen tot de motor helemaal klaar is ! en VAREN met DE SOUND OF INDUSTRIE
Als mijn Vader dit kon meemaken en als dat klaar is de motor van stroomaggr. de kop er af halen want die spuit er zooi er tussen uit? ik mijmer niet alleen bij het verleden ? ik doet er ook wat aan om het intakt te houden toch?
Henk Pijman

 

Terug naar Henk's hoofdpagina