De
Revisie van de
"Hydra"
Eindelijk
begonnen met de grote beurt van de 4 VD 6A INDUSTRIE (EX.IJSSELMEER) HYDRA
het gaat niet zo snel maar het moet goed en grondig gebeuren en tijd speelt
ook een rol dus toch maar langzaam en op zeker? de kop die er nu af is zit
helemaal dicht met slik en ander aankoekte zooi die ik met een trilnaaldpistool
schoongemaakt hebt en in de cylinder`s zat ongeveer 30cm vastgekoekte slik
die Marco(eig.) met peuteren en een HD spuit schoon heeft gekregen ?nu hebben
we een partij bouten en moeren draadeinden en ik borstel mij het heen &
weer (en moet gaten uit de kop boren omdat er een paar draadeinde weggerot
waren) om alles weer mooi te krijgen en Marco rijdt zich het heen& weer
met materialen en bevestig de inspeciedeksel van de cylinder`s en andere werkzaamheden
een hele klus maar het eind resultaat met goed en mooi zijn? Hier een paar
foto`s.
de luxe motor Hydra in
Ridderkerk-Haven.
De verstelbare thermostaat stond vast geroest
de verstb.thermostaat in nieuwe doen
De Industrie 4 VD 6 A in oude staat.
org.koppeling Industrie
de luchtfilters er af en uitlaat spruitstukken kaal
de oude laklaag moet van de motor af.
de stoterstangen zijn er af?
Marco kijkt of de olie uit het verstuivergat inderdaad op de zuiger ligt.
Dit is het merk van de motor. niet te lezen? INDUSTRIE !!!!!
oke`,de stoterstangen
zijn weg !
de luchtfilters ect zijn
ook gedemonteerd
Marco kijkt of de takel
goed vast zit op drachtgevers kijken altijd of het goed gaat he`,
oke`, we gaan takelen!
de kop komt los?
jahoor ,daar gaat tie?
ja hoor hij is los.
het is improviseren maar
het gaat?
ja hoor de kop is er af
en de verf ook had ik al gedaan joh
attenooie ?de kop heeft
aardig gelekt !
t`ziet er niet uit ???
alle gaten zitten bijna DICHT!!!!!
NU MAAR EENS KIJKEN NAAR
DE KOELGATEN?
dikke fiets zeg ? de kop
zit helemaal vol met slik en andere zooi? als ik hier zaad in gooi dan heb
ik in een mum van tijd een moestuin?
die kop heeft geen koeling
gehad joh snel alles van de kop demonteren ! hoe zullen de andere koppen er
uit zien
al flink wat weggebikt
?
toch maar een andere gebruikte
kop uit het vooronder halen.
een steekwagenuit de auto halen en door het gangboord met die kop? oja bolders
in het gangboord
nee,we gaan weer takelen
endan in de boot met die kop
t`is improviseren oke`,maar het gaat als de havenmeester het ziet
Marco zegt nog ongeveer2
meter Henk? trekke aan die ketting
Marco roept laat maar
zakken Henk?maar Henk is even een foto maken
de kop is nu kraan klaar,zodadelijk
hijsen.
ziet er al aardig schoon
uit ,Na veel bik en steekwerk.
de plaat nog een beetje
schuren dan opbouwen? afgebroken tapeinden uitboren en nieuwe er in.
Een aantal onderdelen
heb ik al geborsteld nu de bouten en moeren nog?
deze klep moet ik naar
inschuren en borstelen.
zo hij is klaar?volgende!
zo,he he`, koffie riep
Marco !
tijdens de koffie was
ik te laat om de naam van het schip te lezen?
en toen kwam de hendrik
met 2 slepen achter dat schip vandaan afvarig? weer te laat gloeiende gloeiende
kan het niet wat langzamer koffie pauze hoor?
van schrik ben ik eerst
gaan borstelen i.p.v. demonteren nou dan daarna nog en keer borstelen
de luchtfilter schoongeborsteld
,nu nog verven?
De schone kop uit het
ruim takelen?
ja,ziet er toch weer beter
uit
en dit ook toch?
de cylinder is ook weer
schoon.
even met het lucht pistool
er over heen!
de kop is halverwege.
Henk aan de top en Marco
aan de zijtakel?
nog een klein beetje.
de kop zit er op.
het verschil is er,met
een hamer en een beitel doe je veel?
nu nog afmonteren.
handen wassen en...eten?
terug naar de machinekamer!
aan deze koelwaterpijp
heb ik nog wel wat polijst werk !
de uitlaat krijgt nog
een verfje.
de platen zien er niet
uit na de doorspoelwerkzaamheden van de cylinder`s ,maar die komen later weer
aan de beurt.
nu de kop nog afmonteren!
de kop is klaar. morgen
verder.
van morgen lagen de coaster
Burhou I en de Coaster Pongo-Nassau aan de kade
De R.W.S. Dordrecht uit
Rotterdam kwam ook nog even kijken.
na de koffie de uitlaat
in de verf gezet.
gek he`, dat je hier dadelijk
als het helemaal klaar is ,in je zondagse kloffie rond kan lopen zonder 1
vlekje op je pak
en deze oude rommel van
de uitlaat af is ?
Hhmm,ziet er al een beetje
beter uit, het krijgt al iets meer kleur?
de uitlaat en bordes zijn
klaar!
zo de eerste verf laag
zit er op, nu kan de verf een nachtje drogen , morgen moeten we varen!!!
De motor
draait inmiddels en loopt prima het schip trilde eerst bij 230 toeren nu niet
meer , en er moeten nog 3 koppen gedaan worden maar de Hydra moest varen voor
las werkzaamheden dus moeten de 3 koppen wachten ,
daar begin ik in oktober /november weer aan !dan bel ik Pieter even want die
wilde komen kijken( koffie?) dat vind marco altijd goed
Al met al een hoop werk maar het resultaat in prima dus doorgaan als de koppen
klaar zijn alles afregelen tot de motor helemaal klaar is ! en VAREN met DE
SOUND OF INDUSTRIE
Als mijn Vader dit kon meemaken en als dat klaar is de motor van stroomaggr.
de kop er af halen want die spuit er zooi er tussen uit? ik mijmer niet alleen
bij het verleden ? ik doet er ook wat aan om het intakt te houden toch?
Henk Pijman